Ostrowiec Świętokrzyski: 49-latka oszukana podczas sprzedaży krzesła. Straciła prawie 10 tys. złotych

W środę do Komendy Powiatowej Policji w Ostrowcu Świętokrzyskim zgłosiła się 49-latka, która padała ofiarą oszustów podczas sprzedaży krzesła. W wyniku działań cyberprzestępców mieszkanka Ostrowca Świętokrzyskiego straciła 9500 złotych. Po raz kolejny ostrzegamy i przypominamy – sprzedając w Internecie również możesz stać się ofiarą oszustów.

Aplikacje do sprzedaży i kupna towarów ułatwiają nam możliwość robienia zakupów bez wychodzenia z domu, niemniej podczas kontaktów z nieznajomymi kontrahentami należy zachować szczególną ostrożność. Oszuści często udają klientów i przenoszą rozmowy w sprawie zakupu z aplikacji sprzedażowej na popularne komunikatory społecznościowe. Następnie cyberprzestępcy pod pretekstem przesyłki towaru lub przelewu pieniędzy przesyłają linki, dzięki którym otrzymują dostęp do naszych  rachunków bankowych.

W środę do ostrowieckiej komendy zgłosiła się 49-latka. Kobieta poinformowała mundurowych, że padła ofiarą oszustów. Z relacji zgłaszającego wynikało, że pod koniec sierpnia br. na popularnej aplikacji internetowej wystawiła wspólnie z małoletnią córką do sprzedaży krzesło. Kolejno za pośrednictwem komunikatora społecznościowego ze sprzedającymi, skontaktowała się osoba, która wyraziła chęć zakupu wystawionej przez nich rzeczy. W trakcie korespondencji kupujący poinformował 49-latkę, że prześle jej link, od firmy kurierskiej z potwierdzeniem opłacenia paczki. Niczego nie podejrzewająca ostrowczanka kliknęła w link, po czym podał wszystkie swoje dane  osobowe oraz z karty płatniczej. Następnie dnia po zalogowaniu się do bankowości elektronicznej zobaczyła, że z jej konta zniknęły pieniądze w kwocie 9500 złotych i zrozumiał, że padła ofiarą oszustów.

Jak uniknąć oszustwa?

  • Nie klikaj w nieznajome linki do stron;
  • Zwróć uwagę jakie transakcje bankowe autoryzujesz i na jaką kwotę;
  • Poznaj zasady bezpieczeństwa swojego banku i stosuj się do nich, gdy korzystasz z portali aukcyjnych;
  • Miej ograniczone zaufanie do potencjalnych kontrahentów;
  • Rozliczaj się bezpośrednio przez dany portal. Unikaj bezpośrednich transakcji. Uważaj na próby nawiązania kontaktu poza portalem, poprzez komunikatory;
  • Oszuści mogą podrobić stronę portalu aukcyjnego oraz bramki płatniczej. Zwracaj uwagę na adres widoczny w przeglądarce;
  • Zwróć uwagę na poprawność językową strony, na której przekazujesz dane karty. Fałszywe strony często zawierają błędy, nie są napisane poprawną polszczyzną;
  • Nie należy podawać numeru karty i specjalnego kodu CVV2/CVC2, który jest nadrukowany obok podpisu;
  • Czytaj każdą wiadomość z kodem autoryzacyjnym, którą dostajesz z banku zanim wykorzystasz go nie wiedząc co autoryzujesz;
  • Każde finalizowanie transakcji poza portalem aukcyjnym, czy to przez wiadomości mailowe, sms-y i komunikatory, które zawierają linki powinno wzbudzić naszą czujność.

Co robić, gdy zostaniesz oszukany?

  • Koniecznie skontaktuj się ze swoim bankiem.
  • Poinformuj Policję.

Policjanci apelują o rozwagę i ostrożność w podejmowaniu wszelkich decyzji finansowych.

Sorry, comments are closed for this post.

UWAGA! Ten serwis używa cookies i podobnych technologii (brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to). Czytaj więcej...

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close