Tylko w ubiegłym roku ponad 100 obiektów zostało dostosowanych do wędrówek zwierząt. Przebudowane wiadukty pod i nad linią kolejową pozwalają bezpiecznie przekroczyć tory dużym zwierzętom, a małe mogą korzystać z przepustów pod torami.
W 2020 roku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. dostosowały 109 obiektów inżynieryjnych – mostów, wiaduktów, przepustów, do swobodnego poruszania się zwierząt przy liniach kolejowych. „To korzystny dla środowiska efekt inwestycji z Krajowego Programu Kolejowego. Przejścia dla dużych i małych zwierząt powstały m.in. na trasach Warszawa – Sadowne – Czyżew, Sochaczew – Swarzędz, Warka – Radom, Trzebinia – Oświęcim, Warszawa – Lublin, Trzebinia – Krzeszowice”– mówi Magdalena Janus z PKP Polskie Linie kolejowe S.A.
Przebudowane wiadukty pod i nad linią kolejową pozwalają bezpiecznie przekroczyć tory dużym zwierzętom: sarnom, wilkom, łosiom, dzikom czy lisom. Płazy bez problemu mogą korzystać ze specjalnie dla nich dostosowanych przepustów pod torami. Przepusty i mosty zostały wyposażone w specjalne półki, którymi zwierzęta pełzają, skaczą lub dreptają m.in. nad rzekami.
Na modernizowanej trasie z Warszawy do Poznania przepusty zostały wyposażone w pochylnie dla płazów, które zapewniają zwierzętom przejście przez tory i skarpę. Pomyślano też o nietoperzach. W części przepustów wybudowano domki. Dla latających ssaków stanowią one schronienie w dzień i są miejscem lęgowym.
„Ograniczanie do minimum ingerencji w otoczenie zapewnia zwierzętom warunki swobodnej migracji – przechodzenia przez tereny kolejowe. Tam, gdzie występuje prawdopodobieństwo kolizji zwierząt z pociągami, zwłaszcza gatunków chronionych, przygotowywane są specjalne przejścia” – powiedziała Ewa Makosz, dyrektor Biura Ochrony Środowiska w PKP Polskich Liniach Kolejowych S.A.
Od 2007 roku wybudowano łącznie 123 przejścia dedykowane wyłącznie dla zwierząt. Najwięcej z nich znajduje się w obszarze korytarzy migracyjnych, np. na liniach: Zielonka – Kuźnica Białostocka, Warszawa – Gdańsk, Kraków – Medyka. Takie obiekty budowane są również na linii z Poznania do Szczecina i trasie Rail Baltica. Stosowane są również dźwiękowe systemy ochrony zwierząt. Ponadto dla potrzeb zwierzęcych wędrówek modernizowane są setki istniejących obiektów.